4آوریل 2022- آیا در صورت ابتلا به دیابت، معاینه ی سالانه چشم می تواند بینایی شما را نجات دهد؟ به گفته ی یک متخصص بینایی، به طور قطع بله.

دکتر جفری ساندستروم، چشم‌پزشک و متخصص شبکیه در مرکز سلامت چشم در دانشگاه ایالتی پن در هرشی، توضیح داد: معروف است که دیابت سلامت رگ‌های خونی شبکیه را تغییر می‌دهد و این تغییرات عروقی در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند.

او در یک بیانیه ی خبری گفت: تشخیص زودهنگام هرگونه تغییر بسیار مهم است تا بتوانیم برای جلوگیری از از دست دادن بینایی گام‌هایی برداریم – و راه انجام این کار معاینه ی سالانه چشم متسع  است.

در دیابت، رگ‌های خونی شبکیه اغلب نشت می‌کنند و این می‌تواند باعث تورم ماکولا شود - بخشی از شبکیه در پشت چشم که مسئول بینایی مرکزی است.

دکتر ساندستروم گفت: از دست دادن شدید بینایی ناشی از دیابت زمانی رخ می دهد که عروق خونی غیرطبیعی در شبکیه و داخل زجاجیه - بخش ژل مانند چشم- رشد می کنند. این رگ های خونی غیرطبیعی می توانند منجر به خونریزی در پشت چشم و حتی ایجاد نوعی جداشدگی شبکیه شوند. اگر هر یک از این بیماری ها درمان نشوند، می توانند منجر به از دست دادن تدریجی بینایی و نابینایی شوند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت به رتینوپاتی دیابتی مبتلا می شوند که یکی از علل اصلی نابینایی در ایالات متحده است، با این حال کمتر از نیمی از بیماران دیابتی تحت معاینات سالانه بینایی قرار می گیرند.

به گفته ی دکتر ساندستروم، زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری نیز در معرض خطر رتینوپاتی دیابتی هستند و باید در طول بارداری خود چندین بار ویزیت شوند.

در صورت کشف مشکلات چشمی چندین روش درمانی وجود دارد، از جمله درمان های لیزری و داروها.

دکتر ساندستروم گفت: بیماران دیابتی علاوه بر انجام معاینه سالانه چشم متسع، باید اهدافABC را برای مدیریت دیابت و کاهش خطر از دست دادن بینایی و سایر عوارض بالقوه مانند حمله قلبی و سکته دنبال کنند، حروف اختصاری ABCدیابت، بیانگر:

·        A  ، مخفف آزمایش هموگلوبینA1C است که کنترل سطح قند خون را بررسی می کند. برای افراد مبتلا به دیابت، هدف زیر 6.5٪ است.

·        B  ، مخفف فشار خون است.

·        C  ، مخفف کلسترول است که باید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

دکتر ساندستروم به بیماران توصیه کرد که با پزشک مراقبت‌های اولیه خود برای بهینه‌سازی هر سهABC  همکاری کنند و برای معاینات سالانه غربالگری رتینوپاتی دیابتی به چشم پزشک با تخصص شبکیه مراجعه کنند. کلید حفظ بینایی خوب، ارتباط خوب با ارائه دهنده مراقبت های اولیه و چشم پزشک است.

او گفت که با مدیریت ABC و انجام معاینه چشمی سالانه، اکثر بیماران مبتلا به دیابت می توانند بینایی خوب خود را حفظ کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-diabetes-eye-exams-sight.html